MLI LA4
Integratie van 21st
century skills.
Trends: Passend
onderwijs & partnerschappen.
(Skills: Probleemoplossend,
onderzoekend, samenwerkend, constructief, mediawijs, ict-geletterd)
De VSO school waarvoor ik
werkzaam ben zit momenteel in een turbulente fase. Deze is ingezet in 2012. In
opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2008) en het
Passend Onderwijs kreeg de werkgroep Stichting Leerplanontwikkeling de opdracht
het onderwijs aanbod onder de loep te nemen en met verbeterplannen te komen.
Deze werden gepresenteerd als voorstel in 2011 en in 2013 opgenomen in de
wetgeving omtrent onderwijs. Door deze wetgeving vinden er momenteel veel
innovatieve veranderingen plaats op zowel didactisch als pedagogisch gebied. Op
didactisch gebied is men zoekende naar methodes achter glas voor met name de
vakken Nederlands, Engels en Rekenen/Wiskunde. Daarnaast is men bezig om
ondersteunende digitale middelen te vinden voor de wereld oriënterende vakken. Alles
is er op gericht om opbrengstgericht te kunnen gaan werken in de vorm van
leerarrangementen. Dus hiervoor zullen ook de methodes aangepast moeten zijn
alvorens men hiermee verder kan. Deze leerarrangementen worden onderverdeeld
in: basis, talent en intensief. Wat men hiermee wil bereiken, is dat elk kind
op zijn of haar eigen niveau onderwijs aanbod krijgt aangeboden. Momenteel is
men al zo ver, dat de arrangementen zijn uitgeschreven en gekoppeld aan de
eindtermen conform het Ministerie van OCW. Waar men nu vooral mee worstelt, is
het implementeren ervan binnen klassenmanagement. Hiervoor zullen eerst alle
neuzen van de mentoren en docenten dezelfde kant op moeten staan. Helaas wordt
er nog wisselend gedacht over deze vernieuwingen onder het personeel waardoor
de implementatie ervan enigszins vertraagd. De leerarrangementen staan niet op
zichzelf, hierbij hoort ook nog het gebruik van een digitaal logboek en het
onderhouden van het leerlingvolgsysteem MLS.
Partnerschappen.
(Skills: communicatief, samenwerkend,
kritisch, lerend, analytisch, ict-geletterd)
Binnen twee jaar tijd zal
onze school niet meer bestaan als een zelfstandige VSO. Wij zullen dan fuseren
met onze zusterscholen binnen Eindhoven en zijn een Kind en Educatie Centrum
(KEC). Met het oog gericht op dit fuseren vinden momenteel al
voorzorgsmaatregelen plaats. Deze maatregelen zitten vooral in de verschillende
samenwerkingsverbanden die wij hebben als school met externe organisaties. In
de nabije toekomst versterkt zullen deze versterkt moeten worden door kortere
lijntjes. Binnen de nieuwe locatie hebben dan ook alle samenwerkende
organisatie, GGzE, Halt, Leerplicht, WIJ-Eindhoven, psychologen, huisartsen,
behandelgroepen, BSO, Wijkagent en dergelijken, zitting. Naast deze externe
hulpverleningsdiensten gaan ouders een nog belangrijkere rol spelen dan dat zij
dat al deden. Ouders zullen meer betrokken worden in de ontwikkeling van hun
zoon of dochter. Daar waar zij voorheen drie tot vier keer per schooljaar op
gesprek kwamen om de vorderingen te bespreken van hun zoon of dochter stellen
zij nu samen met hun zoon of dochter en de mentor een ontwikkelingsperspectief
op (OPP). Men wordt dus actief betrokken bij de voorbereiding, uitvoering en het
bijstelling van het onderwijs aanbod. Ouders worden op deze wijze gedwongen mee
te participeren in de toekomst van hun kind.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten