woensdag 15 april 2015

Netwerk school bezoek op maandag 9 maart.

Het Grafisch Lyceum Rotterdam.

Vandaag maandag 9 maart om tien uur de trein genomen vanuit Eindhoven Centraal naar Rotterdam Centraal. Met een collega samen een werkbezoek brengen aan het Grafisch Lyceum Rotterdam. Hier hebben wij die dag een afspraak met de heer Mark Kathman. Hij zal ons deze dag rondleiden door de school.

Waarom heb ik gekozen om juist en werkbezoek te brengen aan deze school. Op aanraden van mijn collega Barry Berkers heb ik hiervoor gekozen. Hij wist mij te vertellen dat deze school toonaangevend is binnen de Benelux en daarbuiten als het gaat om innovatieve ontwikkelingen. Zij krijgen ook met regelmaat werkbezoeken van schoolvertegenwoordigers overal uit de wereld. Tijdens mijn contact met de heer Kathman vertelde hij mij wel eerlijk dat de school momenteel een grote bouwpunt was. Zij zaten volop in de verbouwing dus kon hij mij en mijn collega niet alles laten zien deze dag. Hij adviseerde dan ook meteen om na de zomervakantie nog eens op bezoek te komen. 

Bij aankomst bleek het om een gigantische school te gaan waar 4000 leerlingen studie volgen in verschillende richtingen. Onder het genot van en kopje koffie vroeg Mark meteen wat wij verwachtten van dit bezoek. Het ging ons vooral om te zien met welke onderwijskundige en technologische vernieuwingen met hier bezig was. Mark zelf is een van de inwateren op deze school en heeft al heel wat ontwikkelingen doorgevoerd.

*Zo heeft hij een helpdesk internet site ontwikkeld voor de leerlingen van deze school. Hierin hebben de leerlingen een aantal mogelijkheden om hulp of advies te vragen aan de docenten binnen de school. Het is te vergelijken met het spelprogramma op de televisie, Weekend Miljonairs! In dit programma heeft de kandidaat een aantal hulplijnen om een vraag goed te beantwoorden. Mark heeft hierop een variant ontwikkeld die momenteel als pilot draait binnen school. Aan het eind van dit schooljaar ontvangt hij feedback van zowel studenten als docenten ben hij hoopt hiermee de internet site zo aan te passen dat het prima functioneert. Daarna zal hij het delen met alle scholen in Nederland die hierin interesse hebben.
*Op school werken de studenten volledig middels multimedia middelen en dragen volledig de eigen verantwoordelijkheid op hun eigen studeren en het inleveren van prestaties op vooraf gestelde data. Momenteel experimenteert men met wisselende begin en eindtijden voor de studenten. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor het vragen om begeleiding van de docenten die de rol van coach op zich nemen.
*Daarnaast worden de studenten ingezet in het bedrijfsleven, doordat de school opdrachten binnenhaalt voor deze studenten. In een soort van data bank kunnen studenten zich dan aanmelden of inschrijven om aan bepaalde opdrachten mee te werken.
*De gehele school draait om de productieruimte die zich op begane grond bevindt. Alle opdrachten en uitwerkingen ervan komen hier terecht. Het is en zelfsturende en draaiende afdeling waar kleine bedragen gevraagd worden aan leerlingen die iets van de productieruimte nodig hebben. 
*Oude technieken, nieuwe technieken en toekomstige technieken worden hier gebruikt en aangeleerd. 
*Alle onderdelen van de multimedia wereld zijn vertegenwoordigd in deze school. Wat het mooi maakt is dat studenten kiezen voor een hoofd studierichting maar daarbij na het eerste leerjaar een compleet andere richting erbij mogen pakken om nog breder opgeleid te worden. Dit loopt nu net 1 jaar en de ervaringen ermee zijn erg positief.

Bijzonder vind ik het om te horen, dat het Grafisch Lyceum Rotterdam zelf ook een Vmbo school heeft op vijf minuten loopafstand. Vanuit deze Vmbo stromen ook veel leerlingen door om student aan het Lyceum te worden. Heel apart, maar eigenlijk ook wel weer logisch. In zekere zin worden de Vmbo leerlingen al opgeleid richting het Lyceum en komen zij met de juiste vooropgeleide eisen binnenstromen. Ook de eigentijdse en eigenwijze publicatie wijze zijn erg bijzonder binnen deze school. Aan de ene kant zijn deze back to basic, zoals mentale wanden waarop geschreven, gestickerd en met magneten gepubliceerd kan worden. Aan de andere kant interactieve radio en televisie programma's waarop aankondigingen gehoord kunnen worden.

Eigenlijk was er nog veel meer te zien en te leren voor mij en mijn collega, te veel om allemaal op te noemen. Het was een bijzondere dag waarbij ik weer veel ideeën heb opgedaan. Mijn interesse gaat vooral uit naar die helpdesk voor studenten! Dit kan een meerwaarde hebben voor de leerlingen op mijn eigen school.

Groet,

Peter

1 opmerking:

  1. Beste Peter, Volgens het peerfeedbackschema moest ik jouw feedback geven. Ik heb met veel plezier je blogs gelezen. De feedback is te lezen op mijn blog http://joule4jou.blogspot.nl/2015/04/feedback-geven-alex-en-peter.html Ik neem deze maandag uitgeprint voor je mee. Tot op de Challenge Day!!

    BeantwoordenVerwijderen